Chargeback

Chargeback – obciążenie zwrotne czyli zwrot pieniędzy przy błędnie zrealizowanej lub budzącej wątpliwości transakcji kartami Visa i MasterCard. Bezpłatna usługa, którą realizują organizacje płatnicze Visa i Mastercard. W tym celu  posiadacz karty musi złożyć reklamację w banku wystawcy karty.

Chargeback obejmuje nie tylko transakcje w sklepach internetowych ale także płatności kartą za bilety na wydarzenia, usługi noclegowe czy loty.

Kiedy można skorzystać z usługi chargeback?

  1. Transakcja została zrealizowana, a towar nie dotarł.
  2. Towar był niezgodny z opisem lub całkowicie inny od zamówionego.
  3. Towar został zwrócony, ale nie nastąpił zwrot pieniędzy od sprzedawcy.
  4. Konto klienta zostało obciążone dwukrotnie lub na inną kwotę.
  5. Płatność została wykonana przez inna osobę niż właściciel karty, np. kiedy karta płatnicza została skradziona.

Każdy przypadek składania reklamacji jest inny i wymaga szczegółowej analizy i oceny konkretnej sytuacji i zasadności zwrotu. W sytuacji zaistnienia nieprawidłowości podczas zakupów, sprzedawca także ma prawo do obrony i przedstawienia swoich dowodów na wywiązanie się z umowy.

Ważne by w pierwszej kolejności spróbować odzyskać pieniądze bezpośrednio u sprzedawcy. Jeśli nie dojdzie do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji u sprzedawcy towaru lub usługi, wtedy można skorzystać z usługi Chargeback.

Aby Bank mógł uruchomić procedurę reklamacji chargeback niezbędnym jest dostarczenie kompletu dokumentacji, którą może stanowić:

  • dokumenty rezygnacji z oferty - z datą zgłoszenia,
  • kopia korespondencji z usługodawcą,
  • opis opłaconego towaru lub usługi.

Czas na zgłoszenie nieprawidłowości i rozpoczęcie procedury chargeback jest zależny od powodu reklamacji i rodzaju transakcji. Najczęściej konsument ma na to maksymalnie 120 dni kalendarzowych, które liczy się od daty przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów. Wyjątkiem są transakcje zagraniczne, kiedy to czas ten może zostać wydłużony do 180 dni. Sprzedawcy mają natomiast 30-45 dni, aby zebrać potrzebne dokumenty i przesłać odpowiedź w sprawie reklamacji.