Skip to main content

Ostrzegamy przed wzmożonym działaniem oszustów, którzy podszywają się pod numery telefonów banków

25-01-2024

Możliwe jest to dzięki technice zwanej spoofing telefoniczny (podszywanie się pod czyjś numer telefonu). Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu. Na ekranie Twojego telefonu wyświetla się nazwa Banku taka jaka widnieje w książce telefonicznej, jeśli numer Banku jest w niej zapisany. Jeśli numer nie jest zapisany to wyświetla się numer faktycznie istniejący i przynależny do Banku. Oszuści kontaktując się przedstawiają się jako pracownicy banku i informują, że np.

  • padłeś ofiarą oszustwa i ktoś włamał się na Twój rachunek;
  • potrzebują potwierdzenia przychodzącego przelewu lub transakcji kartowej;
  • wniosek kredytowy został odrzucony;

Rozmowa głównie dotyczy konieczności zweryfikowania Twojej tożsamości zanim przekażą szczegóły. W trakcie “weryfikacji” wyłudzają informacje, które mogą zostać wykorzystane do przeprowadzenia nieautoryzowanej operacji na Twoim rachunku. Może to być np. PESEL i nazwisko panieńskie matki lub inne informacje, które w danym banku pozwolą złodziejowi zainstalować mobilną aplikację banku i podpiąć ją pod rachunek ofiary.

Zdarza się również, że oszuści nakłaniają ofiarę do przelania środków na „zapasowy i bezpieczny” rachunek bankowy, ponieważ środki zgromadzone na jego rachunku nie są już bezpieczne.

Pamiętaj:

  • Nigdy nie podawaj osobie trzeciej loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty)
  • Nigdy nie podawaj kodów do bankowości internetowej oraz kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji kartowych w Internecie
  • Zawsze czytaj treść sms-ów jakie przychodzą na Twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych
  • Nie działaj pod presją czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje
  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się samodzielnie z Oddziałem lub Infolinią Banku

Bądź ostrożny! A jeśli podałeś poufne dane skontaktuj się z Bankiem.

Znajdziesz nas też tutaj